Σάββατο, 13 Ιανουαρίου 2018

Δεκαπέντε χιλιάδες και μία... στραβάδια απολύθηκε

Με του μπουζουκιού το σκάφος
πλέω την Αχερουσία, 
πάω να βρω τους πεθαμένους
να μου δείξουν την ουσία
Θέλω ζόρικα ντουέτα
Τζίμη Χέντριξ Βαμβακάρης

κι όχι αδελφές Κατσάμπα
να περνάει η ζωή μας τσάμπα
Ω, ρε τι θα γίνει απόψε

Τζίμης Πανούσης (12 Φεβρουαρίου 1954 - 13 Ιανουαρίου 2018)

***********

Η είδηση  θανάτου του Τζίμη Πανούση έπεσε σαν βόμβα,ήταν γνωστό εδώ και καιρό πώς ήταν άρρωστος άλλωστε ειχε λιποθυμίσει στη σκηνή πρίν καιρό.
Κανείς δεν πίστευε πώς θα χάσει τη μάχη.Ο Τζίμης Πανούσης ο Τζιμάκος για όλους εμάς,ο αντικοφορμιστής,ο «αιρετικός» ο ανυπότακτος έφυγε για το μεγάλο ταξίδι μέν αλλά αφήνει πίσω του τό έργο του για να τον θυμόμαστε.
Επικές οι ατάκες του:
όταν βρισκόταν σε σύγκρουση με τον ακατανόμαστο όπως τόν αποκαλούσε Νταλάρα «Μην πετάτε γιαούρτια στο Νταλάρα, γιατί τα μαζεύει και τα πουλάει!»
Και μην παίρνετε ναρκωτικά, δεν φτάνουν για όλους.
•Στη νέα τάξη πραγμάτων μην ξεχνάτε ότι τα πράγματα είμαστε εμείς.
•Εγώ πίστευα ότι είναι REFRESH η ζωή, επειδή βλέπω πολύ τηλεόραση, έβλεπα και βλέπω.
Τελικά όμως, σύμφωνα με τελευταίες επιστημονικές ανακαλύψεις δεν είναι REFRESH η ζωή,
είναι ντομάτα, άλλος την τρώει τη μάπα και άλλος την τρώει σαλάτα.
Ο Τζιμάκος έφυγε σε ηλικία 64 ετών, καθώς υπέστη το μεσημέρι του Σαββάτου καρδιακό επεισόδιο.
***********

Τραγουδιστής, συνθέτης, ηθοποιός, συγγραφέας και ραδιοφωνικός παραγωγός ο Τζίμης Πανούσης θα μείνει στην ιστορία ως μία από τις πιο αιρετικές και, σίγουρα, προκλητικές μορφές της σύγχρονης ελληνικής τέχνης.

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 με τις Μουσικές Ταξιαρχίες έως και σήμερα υπηρέτησε τη rock μουσική με τον δικό του σατιρικό τρόπο και σημάδεψε με τους στίχους και το χιούμορ του ολόκληρες γενιές ανθρώπων.

Η σχέση του με τη μουσική και την πρόζα ξεκίνησε από πολύ μικρή ηλικία, ενώ εκτός από το τραγούδι είχε ασχοληθεί από νωρίς και με την ηθοποιία. Τη δεκαετία του 1970 συμμετείχε σε έναν καλλιτεχνικό θίασο από τον οποίο αποχώρησε σύντομα για να εργαστεί στην Εθνική Τράπεζα. Αυτό, όπως ανέφερε και ο ίδιος συχνά πυκνά, ήταν μία από τις πιο άσχημες εμπειρίες που βίωσε και τελείωσε σύντομα και… άδοξα.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 σχηματίστηκαν οι Μουσικές Ταξιαρχίες με τον Τζίμη Πανούση στη φωνή και τους Γιάννη Δρόλαπα (ένας από τους καλύτερους Έλληνες κιθαρίστες), Σπύρο Πάζιο (επίσης κιθάρα και synthesizer, έγχορδα) Βαγγέλη Βέκιο (τύμπανα) και Δημήτρη Δασκαλοθανάση (μπάσο). Μετά και την προσθήκη του Van Svarnas (σαξόφωνο) οι Μουσικές Ταξιαρχίες άρχισαν να πραγματοποιούν ζωντανές εμφανίσεις στην Αθήνα και απέκτησαν σύντομα μεγάλο ρεύμα.

Η κασέτα που κυκλοφόρησαν με τίτλο «Disco Tsoutsouni» έγινε ανάρπαστη στους underground κύκλους, ενώ το 1982 κυκλοφόρησε από την MINOS-EMI ο πρώτος τους δίσκος «Μουσικές Ταξιαρχίες» με ένα από τα πιο χαρακτηριστικά εξώφυλλα.

Ακολούθησαν τα «Αν η γιαγιά μου είχε Ρουλεμάν» και «Hard Core», μία live ηχογράφηση που αποτύπωνε με τον καλύτερο τρόπο τις δυναμικές τους συναυλίες. 

Από το 1986 ο «Τζιμάκος» αποφασίσει να ακολουθήσει solo καριέρα και γνωρίζει σημαντική επιτυχία με τον δίσκο «Κάγκελα Παντού». Η δεκαετία του 1980 κλείνει με άλλους δύο πολύ καλούς δίσκους τα «Χημεία και Τέρατα», «Δουλειές του Κεφαλιού» και «Ρομπέν των Χαζών», ζωντανή ηχογράφηση Τσικνοπέμπτη στο θρυλικό Ρόδον.

Ο Τζίμης Πανούσης κυκλοφορεί το 1993 το «Vivere Pericolosamente», ενώ στις αρχές του νέου αιώνα, το 2000 επιστρέφει στη δράση και στην επικαιρότητα με το πολύ επιτυχημένο «Με λένε Πόπη», αναθερμαίνοντας, παράλληλα, και την ιστορική του κόντρα με τον Γιώργο Νταλάρα. Το περιοδικό Μετρό κυκλοφόρησε το 2002 το «Δείγμα Δωρεάν» που περιείχε ακυκλοφόρητα τραγούδια από τις τότε παραστάσεις του, ενώ , το 2009 κυκλοφόρησε κι ένα διπλό CD με την παράσταση «Της πατρίδας μου η σημαία» η οποία είχε προκαλέσει σάλο.

Το 2015 ο «Τζιμάκος» βρίσκει ξανά τον Γιάννη Δρόλαπα και τις Μουσικές Ταξιαρχίες για μία σειρά εμφανίσεων στο Κύτταρο και, την επόμενη χρονιά, στο Gagarin.

Ο «Τζιμάκος» στο… γυαλί και το ραδιόφωνο

Το 1981 ο Τζίμης Πανούσης (μαζί με τις Μουσικές Ταξιαρχίες) πρωταγωνιστεί στη θρυλική ταινία του Νίκου Ζεβρού «Ο Δράκουλας των Εξαρχείων» παρέα με τους Αντώνη Καφετζόπουλου, Κωνσταντίνο Τζούμα, Δημήτρη Πουλικάκο, Βαγγέλη Κοτρώνη, Σάκη Μπουλά και άλλους πολλούς. Είχε συμβάλει και στο σενάριο της ταινίας,  με το φιλμ να αποκτάει σταδιακά μεγάλη σημασία στο ως καλτ φαινόμενο στους εναλλακτικούς κύκλους.
Παράλληλα, ο Τζίμης Πανούσης εμφανίστηκε ως γκεστ σε ταινίες όπως ο Ηνίοχος του Αλέξη Δαμιανού, ο Προστάτης Οικογένειας του Νίκου Περράκη και το Safe Sex των Ρέππα-Παπαθανασίου.
Ο «Τζιμάκος» ασχολήθηκε έντονα και με το ραδιόφωνο με τις εκπομπές του στον Top FM να έχουν μείνει στην ιστορία. Συνεργάστηκε, ακόμη, με τους Κανάλι 15, Ωχ FM, Flash 9.65, 88 μισό Θεσσαλονίκης, ΣΚΑΪ 100.3FM, City FM 99.5.
Το 1995 είχε συμφωνήσει να ξεκινήσει τηλεοπτική εκπομπή με το όνομα «Κορίτσια ο Τζίμης» στην τότε ΕΤ2, ωστόσο αυτή τελικά «κόπηκε». Ο Πανούσης, πάντως, βρέθηκε αρκετές φορές ως καλεσμένος σε διάφορα τηλεοπτικά πλατό με τις εμφανίσεις του να γίνονται πάντα αντικείμενο συζήτησης.
Κυκλοφόρησε και αρκετά βιβλία, βασισμένα κυρίως στις ραδιοφωνικές του εκπομπές, όπως η «Ζάλη των Τάξεων» κ.α.

Σάτιρα, πρόκληση και ταλέντο

Εκείνου που προτάσσουν οι περισσότεροι είναι το σατιρικό περιεχόμενο των τραγουδιών του και οι προκλητικές σεξουαλικές εκφράσεις που χρησιμοποιούσε, όμως οι στίχοι του Τζίμη Πανούση είχαν πάντα μία βαθύτερη κοινωνική και πολιτική κριτική.
Προερχόμενος από τον χώρο της Αριστεράς έβαζε πάντα στο στόχαστρο την εποχή ΠΑΣΟΚ και την άνοδο του μικροαστισμού στην Ελλάδας και τη Δεξιά παράταξη, εκτόξευε πυρά κατά της Εκκλησίας, ενώ ασκούσε, πάντα, σφοδρή κριτική στο ΚΚΕ, αλλά και την Αριστερά γενικότερα. Τα μνημονιακά χρόνια από την κριτική του δεν ξέφυγε ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ και τα υπόλοιπα κόμματα εντός και εκτός Βουλής.

         








Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου